Bijlagen

D. Taakstelling Nieuw voor Oud en taakstelling overige domeinen

Invulling resterende taakstelling Nieuw voor oud en Taakstelling overige domeinen op basis van geïnventariseerde besparingsmaatregelen Berenschotrapportage

Bedragen * € 1.000

Pr.

Omschrijving

S/E

2026

2027

2028

2029

Toelichting

10

Optimaliseren van interne en externe uitgaven

S

32

32

59

59

Verlagen post onvoorzien met € 25.000 met ingang van 2026, optimaliseren contracten, abonnementen en licenties € 10.000, versoberen Arbobeleid € 9.000 en vernieuwen gemeente pagina € 7.000 met ingang van 2026.

10

Keuzes maken over de inrichting van de verzekeringsportefeuille

S

40

95

95

Op basis van nieuwe aanbesteding besparing op brandverzekering te verwachten van € 80.000 en voor wagenpark en werkmaterieel € 15.000.

10

Lucht uit de stelposten'renteschommelingen en BV facilitair halen

S

200

200

200

200

Stelpost renteschommelingen verlagen met € 150.000 en stelpost BV facilitair met € 50.000.

2

Afvalstromen als grondstof vermarkten

S

14

14

Betreft vermarkten groenafval € 7.000 en stamhout € 7.000.

2

Inzet van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt

S

25

25

Aanvullende besparing op loonkosten door inzet van medewerkers met een achterstand tot de arbeidsmarkt.

2

Werk van buiten naar binnen halen in de buitendienst

S

50

100

100

Werk dat momenteel wordt uitbesteed uit laten voeren door de eigen buitendienst.

2

Werken met een serviceploeg in de buitendienst

S

25

25

Door inzet eigen serviceploeg kan uitbesteed werk verminderen.

9

Herinrichten portfeuillehoudersoverleggen en ambtelijke ondersteuning bestuurders

S

10

37

37

Door striktere agendering, bundeling van overlegmoment en scherpere deelnamecirteria kan de efficiency van deze overleggen verbeterd worden.

9

Efficienter omgaan met beantwoording van raadsvragen en voorbereiding politieke overleggen

S

10

40

40

Door heldere richtlijnen op te stellen voor de beantwoordig van raadsvragen en de voorbereiding van gesprekken met de raad kan de ambtelijke inzet worden beperkt.

10

Werkwijze KlantContactCentrum optimalisern

S

5

5

Meer verzoeken rechtstreeks af te handelen door het KCC (en dus minder doorsturen naar de vakafdelingen).

10

Digitaliseren van het inkomensbriefje en (e-)formulieren direct op naam zetten

S

10

10

Door het aanleverproces te digitaliseren kunnen inkomstenbriefjes direct aan het dossier worden gekoppeld.

9 en 10

Optimalisatie van de baliebezetting bij Burgerzaken en receptie

S

47

47

Door één van de agenda's te sluiten worden de openstaande tijdsloten beter benut en gaat de bezettingsgraad omhoog.

10

Standaard zaakomschrijvingen in het zaakstysteem door een koppeling te realiseren via VIND IM/ I-navigator

S

10

10

10

Doordat standaard zaakomschrijvingen automatisch worden geladen, kan bespaard worden op ambtelijke capaciteit.

1

Verbeteren balans in uitgevoerde werkzaamheden ten opzichte van hier tegenover staande inkomsten

S

55

100

100

Beter inrichten proces voor producten gekoppeld aan tarieven en leges/ verbeteren van de kosendekkendheid bij ondersteuning van bouw- en ontwikkelplannen/ vollediger toerekenen van personele kosten aan grondexploitaties/ versobering van ondersteuning bij bouw- en ontwikkelplannen.

Div.

Herzien van subsisieverstrekking

S

20

20

Door kleine subsidies te bundelingen in brede regelingen, meerjarige toekenningen mogelijk te maken en de verantwoordingsgrens te verhogen ontstaat een vermindering van uitvoeringslasten.

4

Indicaties meerjarig afgeven voor leerlingenvervoer

S

10

10

Door indicaties meerjarig af te geven ontstaat een besparing op administratieve lasten en consulenteninzet.

7

Omvormen sportsubsidies via buurtsportcoaches

S

10

10

Verminderen administratieve last door kleine sportsubsidies programmatisch in te zetten via het sportbedrijf en de buurtsportcoaches.

Totaal

232

407

807

807

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2025 13:29:16 met de export van 11/21/2025 13:16:59