Bijlagen

L. Verbonden partijen

Verbonden partijen ovz

1. Gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partij

Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het gaat om een collegeregeling en betreft een bedrijfsvoering organisatie. Het RSJ voert de taken inkoop, contractmanagement, monitoring en regionale agenda uit. Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage aan apparaatskosten voor 2026 is € 125.073. In 2025 was dit € 127.797.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

518.000

0

Fin. resultaat

0

0

Ontwikkelingen

In 2026 wordt samen met partners gewerkt aan het opstellen van een nieuwe regiovisie. Het streven is om deze nieuwe regiovisie eind 2026 vast te stellen.

In 2025 is het onderbrengen van de taken RSJ  bij de GGD verkend en vervolgens uitgewerkt.  Aanleiding voor deze verkenning is het verminderen van de kwetsbaarheid van het RSJ.  Indien de raden van de deelnemende gemeenten akkoord gaan valt het RSJ vanaf 2026 onder de GGD. De Gemeenschappelijke Regeling (GR) RSJ wordt opgeheven en taken worden ondergebracht bij de GGD. In deze begroting is uitgegaan van de huidige situatie. Als de herinrichting en organisatie van het RSJ substantieel wijzigt wordt na besluitvorming hierover een begrotingswijziging ingediend.

Risico's verbonden partij

Het totaal aan apparaatskosten voor de uitvoeringsorganisatie en programmamanagement is begroot op €2.116.300, waarvan € 210.000 incidenteel.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 3.127. Dit is 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 125.073), met een waarschijnlijkheid van 25%.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

GGD IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Iedere gemeente heeft één stem.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage voor 2026 aan de GGD is € 1.795.000. In 2025 was dit € 1.751.000.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

4.110.000

2.495.000

3.081.000

Vreemd vermogen

4.020.000

3.742.000

3.331.000

Fin. resultaat

V

975.000

0

Ontwikkelingen

GGD IJsselland voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen en aanvullend (lokaal) gezondheidsbeleid.

In 2025 is het onderbrengen van de taken RSJ  bij de GGD verkend en vervolgens uitgewerkt.  Aanleiding voor deze verkenning is het verminderen van de kwetsbaarheid van het RSJ.  Indien de raden van de deelnemende gemeenten akkoord gaan valt het RSJ vanaf 2026 onder de GGD. De Gemeenschappelijke Regeling (GR) RSJ wordt opgeheven en taken worden ondergebracht bij de GGD.

Verder wordt er gefaseerd een landelijke structurele bezuiniging ingevoerd op 'intensivering publieke gezondheid' van € 300 miljoen. Het gaat om financiële middelen die door het rijk eerder toegezegd zijn voor 'pandemische paraatheid'.
In 2026 wordt € 50 miljoen bezuinigd. Gevolg hiervan is dat infectieziektebestrijding weer op het te lage niveau van voor de coronapandemie komt. Veel van wat er sinds de coronacrisis is opgebouwd wordt weer afgebroken.

Uit formatienormeringsonderzoek voor algemene infectieziektebestrijding is gebleken dat uitbreiding nodig is om de basis op orde te brengen, er volgt besluitvorming om hier invulling aan te geven.

Risico's verbonden partij

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 44.875. Dit is 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 1.795.000), met een waarschijnlijkheid van 25%.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Veiligheidsregio IJsselland Zwolle

Programma

8. Openbare orde en veiligheid

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur (AB) bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage voor Raalte is, volgens de vastgestelde financiële verdeelsleutel van 50% historische kosten/50% gemeentefonds. In 2026 begroot op € 3.083.329.(Begroot 2025 € 2.937.658, indexering € 132.707 en bijdrage bevolkingszorg € 12.964).

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

5.403.127

5.702.000

3.960.000

Vreemd vermogen

37.475.033

40.199.000

36.138.000

Fin. resultaat

V

632.927

V

0

Ontwikkelingen

•   Er is een zienswijze ingediend op de begroting waarin aandacht wordt gevraagd voor de financiële positie van gemeenten en dat mogelijk scherpere keuzes gemaakt moeten worden komende jaren. Daarnaast is in de zienswijze de oproep gedaan om de indexeringsnorm BBP die door het rijk wordt gehanteerd voor de compensatie van loon-en prijsontwikkeling te volgen en dus niet hoger te indexeren dan 2,7%.
•   Het kabinet heeft, vanwege groeiende spanningen in de wereld, een programma gelanceerd om de weerbaarheid van de samenleving te verhogen. Bij de uitvoering hiervan speelt de Veiligheidsregio een belangrijke rol in onder andere de regionale afstemming.

Risico's verbonden partij

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico's van de organisatie in kaart te brengen. De risico's met de meeste invloed op de weerstandscapaciteit zijn: Taakdifferentiatie, Wijzigingen in beleid of financiering van Rijksoverheid, Cyberveiligheid/digitalisering. Op basis van alle risico's moet het weerstandsvermogen € 1,49 mln. bedragen. Het weerstandsvermogen bedraagt € 1 mln.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 154.166. Dit is 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 3.083.329) met een waarschijnlijkheid van 50%.

Beheersmaatregelen gemeente

We vinden een goede verstandhouding en nauwe contacten tussen veiligheidsregio en gemeente van groot belang. Daarom is er contact op verschillende niveaus via ambtelijk (financieel/inhoudelijk) overleg en bestuurlijk overleg. Beiden onderschrijven het belang van versterking van de lokale verbinding. We hebben de beoordeling van de jaarstukken daarmee geborgd in onze organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Omgevingsdienst IJsselland Zwolle (Provincie Overijssel en elf Overijsselse gemeenten binnen IJsselland)

Programma

1. Ruimtelijke ontwikkeling, woon- en werkomgeving

Bestuurlijk belang

De Omgevingsdienst IJsselland is een Gemeenschappelijke regeling opgericht per 1-1-2018. Het Algemeen Bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de in de GR deelnemende partners. Het college is bevoegd gezag en de wethouder vergunningverlening heeft namens het college van Raalte zitting in het Algemeen bestuur.

Financieel belang

Voor 2026 is er een gemeentelijke bijdrage begroot van circa € 1,7 miljoen.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

507.049

316.000

316.000

Vreemd vermogen

7.656.734

3.530.568

3.440.781

Fin. resultaat

191.359

0

Ontwikkelingen

Door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) is een programma gestart dat moet leiden tot Omgevingsdiensten die meer dan nu het geval is zijn toegerust op hun taak. Op dit moment voldoen 26 van de 28 omgevingsdiensten in Nederland niet aan de landelijke pijlers/eisen. Zo ook de Omgevingsdienst IJsselland (OD) waarin Raalte participeert.
Op 19 december 2024 is door het Algemeen Bestuur van de OD IJsselland besloten om actief te werken aan de realisatie van een voor zijn taak toegeruste OD.
De gemaakte afspraken hebben vanaf 2026 aanzienlijke financiële gevolgen voor de deelnemende partners. De financiële gevolgen voor de komende jaren zijn in de begroting 2026 opgenomen als autonome ontwikkeling. Het betreft een extra bedrag van € 235.436 in 2026 oplopend tot structureel € 334.294 met ingang van 2028.

Risico's verbonden partij

Het weerstandsvermogen is op het gewenst niveau (€ 316.000). De Omgevingsdienst heeft geen budget 'onvoorzien' opgenomen. Dit betekent dat er bij tegenvallers of onvoorziene kosten in overleg met het Dagelijks Bestuur direct aanspraak gemaakt moet worden op de algemene reserve.

Risico's gemeente

De grondslag van de financiering van de OD is structureel gewijzigd. De OD  heeft zijn weerstandsvermogen op het gewenste niveau. Het risico op basis van het financieel belang van de gemeente in de OD IJsselland is beperkt. Wij zijn van mening dat het risico kan worden vastgesteld op 10% met een gemiddelde waarschijnlijkheid van 25% dat het risico zich voordoet. Omgerekend maakt dit een reservering noodzakelijk van € 1.717.544 x 10% x 25% = € 42.939.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie en er is overleg met de wethouder. De aangekondigde begrotingswijziging zal zowel ambtelijk als bestuurlijk worden voorbesproken. Voorafgaand aan de besluitvorming in het AB van de OD IJsselland zal de gemeenteraad hierover worden gehoord en bestaat de mogelijkheid om hierover zienswijzen in te brengen.

ENDVBEND

Verbonden partij

Stichting de GKB (schuldhulpverlening)

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het college (verder: de gemeente) neemt deel aan de Raad voor Publiek Belang, een orgaan via welke de gemeente toezicht houdt op Stichting de GKB. De Raad voor Publiek Belang streeft naar consensus bij besluitvorming. Lukt dat niet, dan mag de Raad ook een besluit nemen als twee derde van de leden vóór stemt.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage aan de gemeentelijke kredietbank voor 2026 is € 234.500. Dit is voor het uitvoeren van diensten in het kader van schuldhulpverlening.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

0

0

1.608.561

Vreemd vermogen

0

0

1.400.000

Fin. resultaat

0

0

Ontwikkelingen

Tot 31 december 2025 heeft de gemeente een dienstverleningsovereenkomst met GR GKB. De GKB blijft schuldhulpverlening uitvoeren voor de gemeente Raalte, maar niet langer via een gemeenschappelijke regeling maar via een nieuw in het leven geroepen stichting. Onze gemeente houdt toezicht op deze nieuwe stichting via deelname in de Raad voor Publiek Belang. De feitelijke schuldhulpverlening blijft ongewijzigd.

Risico's verbonden partij

De risico's van de GKB zijn in de beginperiode na de start van de stichting hoger ingeschat. Dit betreft met name de personele risico’s zoals uitval en afwikkeling van voormalige dienstverbanden en ongedekte kosten door omzetderving en door wegvallende dienstverlening aan deelnemende gemeenten. Hierdoor ligt het benodigde weerstandsvermogen in 2026 onder de gewenste bandbreedte en vanaf 2027 binnen de gewenst bandbreedte.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 43.968. Dit is gebaseerd op een lage financiële impact (25%) met een hoge waarschijnlijkheid van 75% vanwege risico's gedurende de beginperiode na de start van de stichting GKB.

Beheersmaatregelen gemeente

De verantwoordelijk wethouder vertegenwoordigt de gemeente in vergadering van de Raad voor Publiek Belang.  De Raad voor Publiek Belang vergadert ten minste twee keer per jaar. In de vergadering worden onder andere de jaarrekeningstukken, de begrotingsvaststelling en de strategie besproken.

ENDVBEND
2. Verenigingen, stichtingen en overige

Verbonden partij

Vereniging Dimpact Enschede

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Stemrecht op basis van het lidmaatschap, gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. Jaarlijks is er een algemene ledenvergadering.

Financieel belang

De gemeente betaalt aan Dimpact een tarief voor elk product dat zij afneemt. Daar zit de verenigingsbijdrage in verdisconteerd. Voor 2026 is dit begroot op € 380.633. In 2025 was dit € 339.158.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

702.862

753.000

1.403.536

Vreemd vermogen

0

0

Fin. resultaat

V

-2.288.601

V

50.138

V

650.536

Ontwikkelingen

De belangrijkste ontwikkeling voor Dimpact is de ontwikkeling en implementatie van dienstverleningsplatform Podium D in 2026. PodiumD wordt in 2026 breed uitgerold naar de hele vereniging. Daarmee wordt de stap gemaakt naar brede adoptie binnen de vereniging.
Een ander belangrijk onderdeel voor 2026 is het samenbrengen van communities rondom Open Formulieren, om zo kennis en ervaring uit te wisselen.

Risico's verbonden partij

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico's van de organisatie in kaart te brengen. De risico's met de meeste invloed op de weerstandscapaciteit zijn: Personeelskosten, IT kosten, en investeringen. Op basis van alle risico's moet het weerstandsvermogen € 2,55 mln. bedragen. Het weerstandsvermogen bedraagt € 1,4 mln. In de ALV 2024 is afgesproken dat in 2025 en 2026 er een lager weerstandsvermogen gehanteerd mag worden wegens financiering van Beyond23.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 9.515. Dit is 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 380.633), met een waarschijnlijkheid van 25%.

Beheersmaatregelen gemeente

Deelname aan overleggen met andere Dimpact-leden op strategisch, tactisch en operationeel niveau en volgens de verbinding met de gemeente Raalte en DOWR-I.

ENDVBEND

Verbonden partij

Stichting werk Raalte

Programma

3. Onderwijs, werk en inkomen

Bestuurlijk belang

Het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening en nieuw beschut, dat onderdeel uitmaakt van de Participatiewet.
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouder sociaal domein en de portefeuillehouder Financiën.

Financieel belang

Er is in 2026 een exploitatiebijdrage van € 4.330.658 verstrekt aan Stichting Werk Raalte. In 2025 was dit een exploitatiebijdrage van €4.432.891

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

300.000

300.000

300.000

Vreemd vermogen

624.128

0

Fin. resultaat

N

27.711

N

77.070

Ontwikkelingen

In het Uitvoeringsplan Werk is opgenomen dat we de taakstelling Beschut Werk loslaten. Iedereen met een indicatie, krijgt in principe een dienstverband aangeboden. Hierdoor is er meer instroom Nieuw Beschut.
Ook werken er steeds meer inwoners op een taalstage of werkervaringsplaats bij De Productie. Omdat dit vaak plaatsingen zijn van geringe omvang in uren, wordt daarmee nog niet de uitstroom uit de WSW gecompenseerd.

Risico's verbonden partij

De komende jaren is er een natuurlijk uitstroom van medewerkers die vallen onder de wet sociale werkvoorziening. In 2015 is deze wet op slot gezet en is er geen instroom meer mogelijk. Hiervoor is de Participatiewet in de plaats gekomen, met als doel dat zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep komen te werken bij reguliere bedrijven. Een deel wordt ingezet bij de Stichting Werk Raalte.  
De krimp van de WSW wordt deels opgevangen door de instroom van medewerkers uit de Participatiewet, echter is er sprake van een terugloop van aantallen.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 108.266. Dit is 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 4.330.658), met een waarschijnlijkheid van 25%.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie. Daarnaast is er een reserve Sociaal domein gevormd om negatieve exploitatieresultaten op te kunnen vangen.

ENDVBEND
3. Coöperaties of vennootschappen

Verbonden partij

Rova NV Zwolle

Programma

5. Duurzaamheid, energie- en warmtetransitie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 6,3%.

Financieel belang

Raalte bezit 534 aandelen A tegen nominaal € 113,45. Totaal is € 53.886 op de balans vermeld. Daarover ontvangen we jaarlijks dividend. Het begrote bedrag aan dividend is jaarlijks € 187.000.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

44.169.000

66.260.000

Vreemd vermogen

63.717.000

74.761.000

Fin. resultaat

V

4.820.000

V

5.100.000

Ontwikkelingen

We zitten in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. In 2050 zijn we circulair, waarbij we de komende periode gaan werken aan het goed scheiden van de verschillende afvalstromen waarbij we ook de hoeveelheid restafval willen verminderen. Restafval is niet geschikt voor hergebruik, draagt niet bij aan duurzaamheidsdoelstellingen en wordt een steeds duurdere afvalfractie.  Ook wordt er steeds meer ingezet op hogere vergoedingen als er schonere grondstofstromen worden aangeleverd. Er zal extra inzet worden gepleegd op communicatie en informatie om het goed scheiden van de verschillende afvalstromen te verduidelijken. Dit willen we initiëren door een pilot te draaien met inzet van communicatiemiddelen. Deze campagne is de 2e helft 2025 gestart en is met name gericht op pmd en gft.
Door schonere stromen in te zamelen levert dit een positieve bijdrage aan het verminderen van de hoeveelheid restafval en tot een hoger hergebruikspercentage.

Risico's verbonden partij

Rova loopt financiële risico's, ondernemersrisico's en juridische risico's. Voor de beheersing van de risico's treft Rova verschillende maatregelen: monitoring van de budgetten, periodieke plannen opstellen, controles uitvoeren, waar mogelijk een verzekering afsluiten, een voorziening treffen en pas in het laatste stadium aanpassing van de tarieven.

Risico's gemeente

Het totale risico is € 91.778 en bestaat uit drie onderdelen.
•   Renteopbrengst achtergestelde lening: Het risico wordt ingeschat op het saldo van de kapitaallasten. De renteopbrengst (€ 74.603) minus de kapitaallasten (€ 23.313) is € 51.290.  Met een waarschijnlijkheid van 25% is dit € 12.823.
•   Dienstverleningsovereenkomst (DVO): Het risico wordt ingeschat op 10% van de overeenkomst (€ 2.971.182) met een waarschijnlijkheid van 25% is dit € 74.280.
•   Dividendopbrengsten: Het risico wordt ingeschat op 10% van de dividendopbrengsten (€ 187.000) met een waarschijnlijkheid van 25% is dit € 4.675.

Beheersmaatregelen gemeente

Jaarlijks is er bestuurlijk overleg. Daarnaast is er ook tweemaal per jaar aandeelhoudersoverleg en ambtelijk overleg over de ontwikkelingen.

ENDVBEND

Verbonden partij

Vitens NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,72%. Via het aandeelhouderschap hebben we stemrecht. De wethouder financiën vertegenwoordigt Raalte in de aandeelhoudersvergadering.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 41.696 stuks. Dit betreft een balanswaarde van € 10.210. We verwachten geen dividendopbrengst van Vitens.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

713.600.000

0

Vreemd vermogen

1.684.800.000

0

Fin. resultaat

V

34.500.000

0

Ontwikkelingen

Belangrijkste ambitie van Vitens voor de komende jaren is het voorzien van haar klanten in betrouwbaar drinkwater en het continueren van een financieel gezond bedrijf op lange termijn. Om dit te realiseren staat Vitens voor een grote investeringsopgave (investeringsbehoefte stijgt van € 381 mln. in 2025 naar € 750 mln. in 2034). De rode draad van de investeringen is, zowel op korte als op de lange termijn, voldoen aan de vraag naar kwalitatief goed drinkwater (volgens het wettelijk kader waaronder de Drinkwaterwet). Het blijft werken in een spanningsveld tussen korte- en lange-termijndoelen. Op korte termijn is er een hoge urgentie op het borgen van de leveringszekerheid door inzet op behoud van bestaande bronnen en zuiveringscapaciteit. Voor de langere termijn investeren Vitens in het verbeteren van de
drinkwaterinfrastructuur met als uitgangspunt het inbouwen van veerkracht.
De tarieven voor drinkwater zullen de komende jaren fors stijgen om de (toekomstige) investeringen te kunnen blijven financieren. Daarnaast is een hogere prijs een prikkel voor het reduceren van het drinkwaterverbruik en daarmee het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. Voor 2025 is een tariefsverhoging van 21% voor particulieren en 13% voor zakelijke klanten doorgevoerd.

Risico's verbonden partij

In het jaarverslag 2024 heeft Vitens diverse bedrijfsrisico's geïdentificeerd en beschreven. Het gaat om de volgende risico's: klimaatimpact, maakbaarheid van de infrastructuur, cybersecurity, drukte in de ondergrond, aantrekkelijk werkgeverschap. Op al deze bedrijfsrisico's heeft Vitens beheersingsmaatregelen genomen, welke geborgd zijn in de organisatie.

Risico's gemeente

De gemeente loopt geen risico, er is geen dividend begroot.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

ENDVBEND

Verbonden partij

Wadinko NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 3,77%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Wadinko via het stemrecht in de AVA.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 90 stuks tegen € 100 nominaal per stuk (balanswaarde € 9.000). Voor 2026 is er € 45.000 dividend begroot.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

85.006.904

0

Vreemd vermogen

10.249.145

0

Fin. resultaat

V

3.582.765

0

Ontwikkelingen

Voor de meeste participaties van Wadinko was het geen gemakkelijk jaar. De omzet van de deelnemingen in portefeuille steeg weliswaar licht (4,9%), maar de winst is gedaald. Met name de sterk gestegen personeelskosten als gevolg van prijscompensatie vormden een belangrijke reden voor druk op het resultaat van de deelnemingen.
Het resultaat in 2024 (€ 3,6 mln) steeg ten opzichte van 2023. Het resultaat van Wadinko ontstaat door dividend, rente en vervreemdingsopbrengsten.

Risico's verbonden partij

Bij het beschikbaar stellen van risicokapitaal behoort het bewust aangaan van ondernemingsrisico’s. Dit is ook nauw verbonden met de opdracht, doelstellingen en activiteiten van Wadinko. Bij de participaties van Wadinko zijn de directies van de participaties primair verantwoordelijk voor een adequate beheersing van risico’s op strategisch, operationeel en financieel gebied. Wadinko houdt daar toezicht op, onder andere middels periodieke rapportages van de participaties.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 1.125. Dit is 10% van de begrote dividendopbrengsten (€ 45.000), met een waarschijnlijkheid van 25%.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Sportbedrijf Raalte

Programma

7. Sport, cultuur en maatschappelijk vastgoed

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder met een belang van 100%.

Financieel belang

Het Sportbedrijf ontvangt een jaarlijkse bijdrage van de gemeente voor de exploitatie van de sportaccommodaties. Voor 2026 is de begrote exploitatiebijdrage circa € 1,9 miljoen. Dit is inclusief de huurprijsvergoeding (€ 530.000) die gelijk is aan de huursom en de Rijksbijdrage Buurtsportcoaches (SPUK GALA) en exclusief SPUK Sport.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

484.000

0

Vreemd vermogen

1.617.000

0

Fin. resultaat

V

124.000

V

130.000

Ontwikkelingen

Voor 2024 is er een positief resultaat van € 124.000 gerealiseerd. Het positieve resultaat wordt onder andere veroorzaakt door een toenemende omzet en activiteiten SBR en compensatie van de gemeente Raalte van het exploitatieverlies 2023 van € 57.000. Daarnaast is een belangrijke factor dat de problemen met het energieverbruik zijn opgelost en de compensatie vanuit de gemeente van het 'indexatiegat'. Hiermee is het financiële resultaat beter dan voorgaande jaren waarin het Sportbedrijf Raalte (SBR) moeite had om een sluitend financieel resultaat te realiseren.  

Voor 2025 is het de verwachting dat de positieve lijn wordt voortgezet. Mede door bovenstaande ontwikkelingen in 2024 en een aanvullende co-financiering vanuit de gemeente voor de buurtsportcoaches is een begroting 2025 opgeleverd met een positief resultaat van € 130.000. Daarnaast is bij de gemeentebegroting 2025 besloten om een extra kapitaalinjectie aan het SBR te geven van € 400.000 in de vorm van extra aandelenkapitaal. Hierdoor wordt het weerstandsvermogen weer positief. Door de (verwachte) positieve resultaten in de komende jaren kan het weerstandsvermogen verder toenemen tot het gewenste niveau (10% van de omzet).

Risico's verbonden partij

Om de afhankelijkheid van de gemeente te verminderen, is bij de gemeentebegroting 2025 besloten om vanuit de gemeente het SBR een kapitaalinjectie te geven van € 400.000. Hierdoor wordt het weerstandsvermogen van het SBR verbeterd en hoeft de gemeente niet direct financieel te compenseren mocht er een financiële tegenvaller optreden. Daar komt bij dat het de verwachting is dat het SBR de komende jaren positieve resultaten laat zien.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 95.000. Dit is 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 1.900.000) met een waarschijnlijkheid van 50%.

Beheersmaatregelen gemeente

Borging in de organisatie van beoordeling (jaar)stukken. Dit vertaalt zich in veelvuldig ambtelijk en bestuurlijk overleg. Daarnaast blijft de raad het (sport)beleid, zoals het maatschappelijk tarievenbeleid en de financiële kaders bepalen.

ENDVBEND

Verbonden partij

Bank Nederlandse Gemeenten NV Den Haag

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,0465%.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 25.987 stuks tegen € 2,50 nominaal (balanswaarde€ 64.968). Er is € 30.450 dividendopbrengst begroot voor 2026.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

4.777.000.000

0

Vreemd vermogen

123.164.000.000

0

Fin. resultaat

V

294.000.000

0

Ontwikkelingen

BNG Bank heeft in 2024 een nettowinst gerealiseerd van € 294 mln.  Dit is iets hoger dan 2023 (€ 254 mln), wat met name veroorzaakt wordt door een hoger resultaat op financiële transacties en renteresultaat.

Risico's verbonden partij

BNG heeft zich goed staande gehouden in de afgelopen jaren. Hoewel er blijvend onzekerheid is in de markt over de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Het financieel perspectief voor de BNG is goed. Doordat uitzettingen met name plaatsvinden in de overheidssfeer, zijn de risico's beperkt.

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 761. Dit is 10% van de begrote dividendopbrengst (€30.450), met een waarschijnlijkheid van 25%.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

ENDVBEND

Verbonden partij

Enexis Holding 's Hertogenbosch

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 0,0432%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Enexis Holding via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. De wethouder van financiën vertegenwoordigt Raalte in de AVA.

Financieel belang

Raalte bezit 64.662 aandelen (balanswaarde € 4.536) Voor 2026 is er € 45.000 aan dividendopbrengsten begroot. Het werkelijke dividend dat Raalte ontvangt fluctueert per jaar behoorlijk.

Financiële informatie

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

verbonden partij

Eigen vermogen

5.538.000.000

0

Vreemd vermogen

5.949.000.000

0

Fin. resultaat

N

254.000.000

0

Ontwikkelingen

De realisatie van de energietransitie vraagt veel van Enexis. Niet allen in uitvoerbaarheid (voldoende gekwalificeerd personeel), maar ook in financierbaarheid. Mede daarom heeft Enexis het dividendbeleid aangepast. Het beleid was altijd dat 50% van de nettowinst werd uitgekeerd aan de aandeelhouders. Dit blijft ook de komende jaren het geval, maar dit is door het nieuwe dividendbeleid wel gemaximeerd tot € 100 mln.

Risico's verbonden partij

Enexis onderkent risico's op vele gebieden, zoals schaarste personeel, ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen, omvangrijke en langdurige onderbrekingen van de energievoorziening ten gevolge van natuurrampen, externe oorzaken of falende bedrijfsmiddelen/assets door onder andere natuurrampen, zoals overstromingen. Enexis actualiseert twee keer per jaar de risicoanalyse en in het verlengde daarvan worden beheersmaatregelen genomen (gecontinueerd).

Risico's gemeente

Het risico wordt ingeschat op € 1.125. Dit is 10% van de begrote dividendopbrengst (€ 45.000) met een waarschijnlijkheid van 25%.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2025 13:29:16 met de export van 11/21/2025 13:16:59