Er is een groot tekort aan woningen en werklocaties in onze gemeente en in de regio. Dit maakt dat we, conform de bestuursopdracht groei, kiezen voor groei van de gemeente. Met de groeiambitie wil de gemeente Raalte naast het vergroten van de beschikbaarheid van woon- en werklocaties, ook een bijdrage leveren aan het versterken van de kwaliteit van leven en de leefomgeving van de kernen. De bouw van nieuwe woningen kan een vliegwiel zijn voor het versterken van het goed wonen, werken, ondernemen en recreëren in Raalte. In opdracht van de gemeenteraad hebben we voor alle dorpen in onze gemeente groeibeelden opgesteld en met de samenleving besproken. Het uitgangspunt is de bouw van 3.000 woningen vanaf 2023 in tien jaar tijd en dat we tussen 15–30 hectare nieuwe werklocaties gaan realiseren.
We zijn nu voortvarend bezig met het uitvoeren van de groeibeelden. We zetten in op de kansrijke locaties stationsomgeving Raalte, Raalte Noord, Heino Noordwest, de van der Capellenweg Heino en het toevoegen van nieuwe woningen in het bestaand stedelijk gebied (inbreiding). Voor de buurtdorpen zijn we ook op verschillende locaties bezig met het toevoegen van nieuwe woningen op inbreidingslocaties en gaan we aan de slag om vanuit de groeibeelden te komen tot definitieve woonlocaties in Luttenberg, Heeten en Laag Zuthem. Wij werken aan een Masterplan Raalte Noord en een ontwikkelkader voor stationsomgeving in Raalte. Deze plannen willen we vervolgens gaan uitvoeren. Daarnaast hebben we met het Rijk en de provincie in Regio Zwolle verband op hoofdlijnen afspraken gemaakt om samen te werken en te investeren in het stationsgebied Raalte (spoorzone en centrum). Deze afspraken worden het komend jaar verder uitgewerkt.
De groei van woningen raakt ook andere beleidsterreinen van onze gemeente. Onze economie blijft bijvoorbeeld groeien en de economische ontwikkelen volgen elkaar hard op. Daarom willen in de periode 2026/2027 komen tot nieuwe werklocaties. Om onze wijken en dorpen goed bereikbaar te houden zijn er investeringen in onze infrastructuur nodig. Denk bijvoorbeeld aan de ontsluiting voor de auto op de spoorzone, een tweede fietsverbinding bij Knooppunt Raalte en een verbinding naar het bedrijventerrein ‘t Fiester. Het Rijk is voor een groot deel samen met de provincie verantwoordelijk voor de plannen van de N35. Vanuit de gemeente Raalte zitten we stevig aan de overlegtafels van de N35 om onze belangen naar voren te brengen en te zorgen dat onze gemeente goed ontsloten wordt.
Financieel perspectief
Om deze woningbouwambitie in Raalte, Heino en de buurtdorpen ook daadwerkelijk te kunnen realiseren moet onze organisatie hier verder op worden toegerust. Daarvoor staan we in de basis zelf aan de lat, maar we proberen ook externe middelen aan te wensen, bijvoorbeeld via NOVEX Regio Zwolle rijk en provincie. Zo heeft het Rijk het afgelopen jaar de intentie uitgesproken om te investeren in het programma stationsgebieden, waar het stationsgebied Raalte ook onderdeel vanuit maakt. Wanneer de verschillende kansrijke uitbreidingslocaties en het stationsgebied Raalte verder zijn uitgewerkt komen we gefaseerd met voorstellen richting uw raad.
