Hoofdstuk 1 Actualiteit van nu

De drie toekomstgerichte opgaven

Onze wijken en dorpen zijn over het algemeen fijne plekken om te wonen en (samen) te leven. Dit willen we graag zo houden. Er zijn echter een aantal wijken en dorpen in onze gemeente waar diverse fysieke en sociale opgaven samenkomen. Denk daarbij aan de vervangingsopgave, groot onderhoud, toekomstbestendigheid, vergrijzing, kansengelijkheid en toenemende druk op de zorg. We zien dat in de dorpen inwoners graag zelf initiatieven nemen, waar we als gemeente graag in ondersteunen. We zien ook dat er wijken zijn waar dit initiatief wat minder goed op gang komt. Daar willen we als gemeente meer de regie nemen. Als we nu niets doen, dan wordt de opgave in deze wijken steeds groter. Om ervoor te zorgen dat alle wijken nu én in de toekomst een fijne plek zijn om te wonen gaan we samen met inwoners en samenwerkingspartners aan de slag.

Dat gaan we doen aan de hand van de uitgangspunten dien in het Koersdocument Opgave Wijken & Dorpen zijn opgenomen. De Scan Wijken & Dorpen bepaalt de prioriteit en daarmee in welke wijken of dorpen we op welke manier aan de slag gaan. We maken onderscheid tussen een hoofdaanpak, een fysieke of sociale aanpak en een integrale wijkaanpak. In samenspraak met inwoners en samenwerkingspartners bepalen we hoe we een vraagstuk gaan aanpakken. Met deze aanpak kunnen we de beschikbare inzet van zowel de gemeente als samenwerkingspartners inzetten in de gebieden waar dat het hardst nodig is.

In 2026 implementeren we de hoofdaanpak in onze organisatie en starten we met de planvorming voor de wijken die in aanmerking komen voor een fysieke of sociale aanpak. Ook wordt het plan voor de integrale aanpak in de wijk Langkamp in Raalte vastgesteld. Tussentijds worden reguliere werkzaamheden en projecten op basis van de uitgangspunten van het Koersdocument opgepakt.

De Opgave Wijken & Dorpen is een aanzienlijke opgave voor de gemeente Raalte. Het vraagt een andere manier van werken van onze organisatie en samenwerkingspartners. De opgave staat of valt met de beweging die we samen met inwoners en samenwerkingspartners in gang zetten. Dit vergt tijd. Bestaande werkwijzen moeten (deels) worden losgelaten en nieuwe benaderingen van vraagstukken en uitvoering moeten worden aangeleerd. We nemen de tijd om iedereen mee te nemen in deze nieuwe werkwijze.

Financieel perspectief  
De Scan Wijken & Dorpen heeft een prominente rol bij het prioriteren van de aanpak per wijk of dorp en geeft daarmee kaders waarop we de beschikbare financiële middelen moeten inzetten. Het is nodig om meer integraal en op (middel)lange termijn naar de inzet van bestaande en extra benodigde financiële middelen te kijken.  

De integrale wijkaanpak Langkamp kan voor een belangrijk deel worden bekostigd vanuit het gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Daarnaast moet ook nog een deel bekostigd worden uit de algemene middelen. Hier ligt ook een directe relatie met het Meerjaren Investerings Programma (MIP) openbare ruimte. Er wordt ook gekeken of we externe financiering kunnen vinden voor de aanpak. Zo willen we vanuit de Regiodeal Regio Zwolle en de Rijkssubsidie School en omgeving financiële middelen aanvragen voor de gehele opgave. Naast middelen voor de uitvoering heeft de opgave zoals aangekondigd in het raadsvoorstel Wijken & Dorpen een jaarlijks werkbudget nodig voor onder meer de integrale aansturing van de opgave, het maken van het implementatieplan en de plannen voor de uitvoering van een wijk of dorp. Tevens heeft de gemeenteraad gevraagd om het voorzieningenniveau mee te nemen in deze opgave. Hiertoe wordt er een extra bijdrage aan het werkbudget gevraagd om hier naar een voorzieningenonderzoek te kunnen laten uitvoeren.

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2025 13:29:16 met de export van 11/21/2025 13:16:59