We hebben als gemeente een wettelijke plicht tot inzameling van huishoudelijk afval. Voor de uitvoering van deze taak heffen we afvalstoffenheffing. We hebben als doel om in 2050 circulair te zijn, waarbij we de komende periode werken aan vermindering van restafval en het schoner inzamelen van grondstoffen.
De totale kosten in 2026 worden begroot op € 3.697.449. Er wordt voor € 481.742 beroep gedaan op de voorziening afvalverwijdering. Per saldo wordt € 3.215.707 in rekening gebracht bij 16.597 huishoudens. In onderstaande tabel worden de tarieven van de afvalstoffenheffing weergegeven.
Tarieven afvalstoffenheffing | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen in € | ||||||
Omschrijving | Tarief 2026 | Tarief 2025 | Tarief 2024 | |||
Buiten-gebied/ | Dorps-kernen | Buiten-gebied/ | Dorps-kernen | Buiten-gebied/ | Dorps-kernen | |
Basistarief | 144,08 | 154,16 | 144,12 | 154,08 | 139,38 | 149,58 |
Tegemoetkoming tlv voorziening | -29,00 | -29,00 | -12,00 | -12,00 | 0,00 | 0,00 |
Tegemoetkoming tlv alg.middelen | 0 | 0 | 0,00 | 0,00 | -14,82 | -14,82 |
Basistarief (na korting) | 115,08 | 125,16 | 132,12 | 142,08 | 124,56 | 134,76 |
Restafval 6 aanbiedingen | 71,40 | 71,40 | 71,40 | 71,40 | 71,40 | 71,40 |
Gemiddelde aanslag | 186,48 | 196,56 | 203,52 | 213,48 | 195,96 | 206,16 |
Huishoudens in het buitengebied en bij hoogbouw hebben geen voorziening om het gft-afval gescheiden aan te bieden. Omdat ze minder diensten ontvangen, is het basistarief € 10 lager ten opzichte van huishoudens in de dorpskernen.
Hieronder worden de baten, lasten en het dekkingspercentage van het afval weergegeven.
Kostenonderbouwing en kostendekkendheid afvalstoffenheffing | |
|---|---|
Bedragen in € | |
Omschrijving | Raming 2026 |
Externe kosten taakveld(en) totaal of gesplitst inclusief rente | 3.084.013 |
Externe opbrengsten taakveld(en) exclusief heffing | -526.033 |
Netto externe kosten taakveld | 2.557.980 |
Toe te rekenen interne kosten incl. DOWR | 260.698 |
Overhead wat rechtstreeks moet worden toegerekend | 58.977 |
Doorberekening straatvegen 33% | 75.691 |
Doorberekening ledigen afvalbakken 33% | 23.546 |
Doorberekening kwijtscheldingsbeleid 40% | 72.000 |
Doorberekening kosten materialen | 13.911 |
BTW | 634.646 |
Totale kosten taakveld | 3.697.449 |
Beschikking over de voorziening afvalverwijdering | 481.742 |
Ten laste van de algemene dekkingsmiddelen | - |
Totale opbrengst heffing | 3.215.707 |
Dekkingspercentage | 100% |
De stand van de voorziening per 1 januari 2025 is € 697.535. In de begroting 2025 wordt uitgegaan van een beroep op de voorziening voor 2025 van € 196.694.
Producenten zijn sinds het peiljaar 2023 verantwoordelijk voor de kosten die gemeenten maken voor het opruimen van afval in openbare ruimten. Dit betekent dat gemeenten en andere gebiedsbeheerders een vergoeding krijgen voor dat deel van de opruimkosten dat betrekking heeft op de SUP-productcategorieën (SUP=Single Use Plastic). Dit zijn verpakkingen, drinkbekers, lichte plastic tassen, vochtige doekjes, tabaksproducten met filter en ballonnen.
De vergoeding gaat uit van afgerond € 90.000 vanaf het jaar 2023. Hiermee is bij het opstellen van de begrotingen tot en met 2025 geen rekening gehouden. Dit betekent een (extra) inkomst van totaal € 270.000 die in de rekening 2025 wordt verwerkt.
Recent zijn nieuwe afspraken gemaakt over de PMD-vergoeding voor 2025. Per saldo wordt een meeropbrengst verwacht in 2025 van € 150.000.
Totaal € 420.000 voor 2025 waar geen rekening is gehouden. Betekent een (verwachte) stand van de voorziening per 1 januari 2026 van (afgerond) € 921.000.
In 2026 wordt uitgegaan van een korting van totaal € 481.742, zodat de verwachte stand per 1 januari 2027 € 442.411 is. Deze buffer is nodig gezien de onzekere markt voor oud papier, textiel en pmd. Tevens is deze nodig om de stijging van het tarief van de CO2-heffing de komende jaren op te vangen.
De (verwachte) stand van de reserve afvalverwijdering per 1 januari 2026 is € 178.772.
