1.1 Inwoners die aangewezen zijn op een uitkering, ondersteunen we actief om mee te doen naar vermogen. Wanneer betaald werk nog niet haalbaar is, zetten we andere trajecten in zoals een leer-werktraject, een werkervaringsplek of scholing.
1.2 Raalte Werkt! is onze visie op werk, participatie en re-integratie. Deze visie vertalen we jaarlijks naar een concreet uitvoeringsplan. We bouwen onze infrastructuur verder uit en sluiten met maatwerk trajecten zoveel mogelijk aan bij de mogelijkheden van onze inwoners.
1.3 Wanneer uitstroom naar regulier betaald werk (nog) niet haalbaar is, benutten we de infrastructuur van de Stichting Werk Raalte (SWR) en andere lokale partijen voor de inzet van re-integratie instrumenten zoals werkervaringsplekken en taalstages.
1.4 We werken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Regionaal werken we hiervoor samen in de arbeidsmarktregio Zwolle. We maken optimaal gebruik van regionale ondersteuning van bijvoorbeeld de aanjagers voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, zoals statushouders en mensen met psychische beperkingen. We verwijzen zoveel als mogelijk naar Groei Vooruit. We vinden het belangrijk dat deze ondersteuning laagdrempelig en fysiek nabij is. Daarom vormt de bibliotheek ook in 2026 onze inlooplocatie voor het Werkcafé en het Werkcentrum van Groei Vooruit.
1.5 Het versterken van basisvaardigheden is een essentieel onderdeel van zowel de dienstverlening als het beleid binnen het sociaal domein. We streven ernaar om beperkte basisvaardigheden bij inwoners tijdig te signaleren, hierover in gesprek te gaan en mensen te motiveren gebruik te maken van het beschikbare (in)formele taalaanbod.
1.6 We gaan verder met de uitvoering van het meerjarenbeleidsplan Doorstroompunt regio IJsselvecht (voorheen RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt vroegtijdige schoolverlaters). We gaan lokaal aan de slag met de thema's, zoals integrale ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie, jongeren in beeld hebben en houden en het duurzaam naar werk begeleiden van de jongeren.
1.7 Met de Voor- en Vroegscholen geven we uitvoering aan ons plan van aanpak om de kwaliteit van VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) te verbeteren door middel van de gemaakte resultaatafspraken.
1.8 We blijven onverminderd inzetten op integrale leerroutes op basis van inburgering, taal en participatie, waarbij de inburgeraar naar vermogen taalvaardigheden ontwikkelt. Beschikken over taalvaardigheden helpt bij het vinden van een (betaalde) plek op de arbeidsmarkt en bevordert deelname aan onze samenleving.
1.9 We blijven flexibel om de instroom van statushouders (met name nareizigers) te kunnen opvangen. Tot 1 december 2026 continueren we de in 2024 ingezette doorstroomlocatie.
2.1 Op basis van de gezamenlijke visie op onderwijs, die in 2025 is ontwikkeld, werken we samen met het onderwijs aan het versterken van kansengelijkheid. We zetten onder andere in op doorgaande ontwikkellijnen en hebben de ambitie dat kinderen zoveel mogelijk in de eigen wijk of dorp naar school gaan.
2.2 We blijven investeren op de verbinding tussen het onderwijs, de leerplichtambtenaar, de doorstroomcoach, het doorstroompunt en het Centrum voor jeugd en gezin en de clusters werk en Wmo. Hiermee beogen we een goede samenwerking en vroegtijdige, integrale ondersteuning aan jeugdigen.
2.3 We blijven investeren in de samenwerking die versterkt is met behulp van de activiteiten die we hebben ingezet vanuit het Nationaal Programma Onderwijs. Scholen, jongerenwerk en het Centrum voor Jeugd en Gezin trekken hierin samen op.
3.1 De afgelopen jaren hebben we vanuit verschillende initiatieven extra ingezet op onze aandachtswijken. Denk bijvoorbeeld aan de proeftuin Noaberschap, de optrommelactie in de Olykampen en de buurtaanpak in de Wilgensingel. In 2026 bundelen we (de uitkomsten van) deze initiatieven en ontwikkelen we een meer integrale aanpak waarmee we de draagkracht in onze aandachtswijken versterken.
