1.1 We geven uitvoering aan de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 'Kracht in Kwetsbaarheid' en de lokale vertaling daarvan. Uitgangspunten zijn daarbij zelfstandig wonen in de vertrouwde woonomgeving met steunende personen (beschermd thuis) en het voorkomen van dakloosheid vanuit het principe 'eerst een woning, dan herstel'.
1.2 We werken aan een sterk Veilig Thuis IJsselland dat nauw samenwerkt met het Centrum voor Jeugd en Gezin en maatschappelijk werk, zodat casussen waarin huiselijk geweld, kindermishandeling of ouderenmishandeling speelt, zo snel mogelijk en zoveel mogelijk lokaal worden opgepakt en wachtlijsten worden voorkomen. Het implementeren van de nieuwe regiovisie, het concretiseren en het verder uitvoeren van de uitgangspunten van toekomstscenario kind- en gezinsbescherming zijn voor 2026 belangrijke aandachtspunten.
2.1 Samen met het zorgkantoor en de zorgverzekeraar werken we in de regio Midden-IJssel aan de verbinding tussen het zorgdomein en het sociaal domein, zodat we de uitdaging die op ons afkomt vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) nog meer vanuit gezamenlijkheid kunnen aanpakken. Concreet werken we hierbij aan de uitvoering van Regioplan Midden-IJssel met focus op de thema's Gezond Leven, Mentale Welbevinden en Zorg en ondersteuning in een vergrijzende samenleving.
2.2 We geven uitvoering aan het integrale plan van aanpak in het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). We zetten in ieder geval in op de ketenaanpakken: kansrijke start, valpreventie, aanpak overgewicht en obesitas kinderen en volwassenen en welzijn op recept.
2.3 Naast deze ketenaanpakken kiezen we er bewust voor om op een beperkt aantal thema’s in te zetten, zodat we daar echt het verschil kunnen maken. Vanaf 2026 zetten we in op het tegengaan van alcoholgebruik en overgewicht en het stimuleren van meer beweging.
3.1 We stimuleren onze (toekomstige) ouderen om na te denken over de toekomst en (waar mogelijk) eigen regie te nemen. We bieden senioren met een ondersteuningsbehoefte een passend (collectief) voorliggend aanbod als alternatief voor geïndiceerde ondersteuning. In 2026 borduren we voort op de in 2025 ingezette koers van het vergroten van de bewustwording en doorstroombevordering. Dit betekent onder andere dat we werken aan de verdere ontwikkeling en borging van de Proeftuin Noaberschap waarmee we in 2025 zijn gestart.
4.1 We zorgen vanuit het sociaal domein voor een goede afvaardiging in het verkennend gesprek. In dit gesprek denken vertegenwoordigers vanuit de GGZ en het sociaal domein mee met inwoners die zich met mentale problematiek melden bij de huisarts. Dit geeft ons inzicht in de problematiek die bij onze inwoners speelt. Daarnaast begeleiden we inwoners naar een passende oplossing binnen het sociaal domein.
4.2 Vanuit de proeftuin mentale gezondheid werken we aan een samenhangend aanbod om de mentale gezondheid van jeugdigen, jongeren en jongvolwassenen te versterken.
4.3 Het CJG ondersteunt jeugdigen zoveel mogelijk collectief bij het versterken van de mentale gezondheid. Wanneer er meer nodig is ondersteund het CJG individueel of verwijst door naar specialistische jeugdhulp. Het CJG breidt de GGZ-expertise per 2026 hiervoor uit (zie ook 5.2). Voor jongeren en jongvolwassenen is er het Jongerencafé van Vriendendiensten.
4.4 We bieden mantelzorgers de best passende (collectieve) ondersteuning, zodat zij kunnen zorgen voor een naaste op een manier die bij hen past. We doen dit door uitvoering te geven aan het uitvoeringsplan Mantelzorg.
5.1 Met het programma Kansrijke Start werken professionals uit het medische en sociaal domein aan het versterken van de samenwerking rondom de eerste 1.000 dagen van een kind. Dit vergroot de kansen voor baby’s en peuters en kan problemen op latere leeftijd voorkomen. Professionals werken met de interventie Nu Niet Zwanger en we zetten in op evidence based programma's zoals centering pregnancy en centering ouderschap. Met netwerkbijeenkomsten verstevigen we de samenwerking tussen medische en sociale professionals.
5.2 Per 1 januari 2026 is het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) onderdeel van de gemeente Raalte. Op basis van de aanbeveling vanuit het Berenschot rapport wordt de formatie van het CJG vanaf 2026 met 3,5 fte (en in 2027 met 1,5 fte) uitgebreid om lokaal meer ondersteuning te bieden en daarmee een besparing te realiseren op de specialistische jeugdhulp.
5.3 In 2026 zal er met de 11 gemeenten in de regio IJsselland en specialistische jeugdhulpaanbieders gewerkt worden aan het vaststellen en vervolgens implementeren van de nieuwe regiovisie. Het voorstel wat voorligt is om het RSJ per 1 januari 2026 onder te brengen bij de GGD IJsselland. In 2026 zal in de regio het contractmanagement en beheer geïntensiveerd worden om meer grip te krijgen op en sturing te geven aan regionale afspraken.
6.1 Vanuit de Opgave Wijken en Dorpen zien we dat in een aantal wijken in Raalte meerdere sociale vraagstukken samenkomen. We gaan onderzoeken wat deze wijken nodig hebben om de gemeenschapszin te versterken en daarmee een bijdrage te leveren aan een aantal van deze sociale vraagstukken.
