Uit de weginspectie 2024 blijkt dat ruim 4% van de oppervlakte verhardingen niet voldoet aan de CROW kwaliteit D. Dit is ten opzichte van voorgaande jaren (2023 12,1%) een verbetering en komt doordat is ingezet om kapitaalvernietiging te voorkomen (welke het snelst optreedt bij asfaltwegen). De hoge score geeft mogelijk een te positief beeld omdat alleen de bovenkant van de verharding wordt beoordeeld. Een groot deel van de verhardingsconstructie is oud en heeft het einde van de levensduur bereikt.
Inspectie 2024 | A+ | A | B | C | D |
|---|---|---|---|---|---|
Asfalt | 11,99% | 9,22% | 19,15% | 0,32% | 1,32% |
Beton | 0,82% | 0,15% | 0,70% | 0,00% | 0,04% |
Elementen | 28,22% | 11,69% | 12,56% | 0,52% | 3,29% |
Eindtotaal | 41,03% | 21,06% | 32,41% | 0,84% | 4,65% |
Minimale eis: alles minimaal C-niveau met uitzondering van centra en uitvalswegen (B)
In de Nederlandse wet (art. 6:174 BW) is geregeld dat een wegbeheerder aansprakelijk is voor de schade die ontstaat door een gebrek in de weg. Aangezien het lastig is om dit risico kwantificeerbaar te maken houden we P.M. aan.
